Absoluut. Kruislaaghout kan dienen voor alle soorten van woning- en utiliteitsbouw: hoogbouw, scholen, kantoren, winkelcentra, ziekenhuizen enzovoorts.
De zeer nauwkeurige productie van kruislaaghout zorgt voor een betere afdichting van de gebouwschil, wat resulteert in een algeheel betere thermische prestatie. Een hogere kwaliteit wordt ook bereikt, doordat de elementen gemakkelijk en exact te bevestigen zijn. Het massieve kruislaaghout is ook dichter dan frameconstructies, wat leidt tot energiebesparing op zowel verwarming als koeling.
Het ontwerp van een gebouw vergt meer tijd, doordat wordt gebouwd in prefabricage. Dat wordt weer ingehaald door de razendsnelle bouwtijd.
Het productieproces omvat de volgende stappen:
1. De selectie van hoogwaardig timmerhout
2. Het timmerhout arrangeren en schaven
3. Aanbrengen van lijm
4. Tot een plaat formeren en persen
5. Het product op afmetingen zagen en oppervlak afwerken
6. Etiketteren en verpakken.
Een succesvol fabricageproces hangt af van de consistente houtkwaliteit en de kwaliteit van de lijmhechting. Er bestaan allerlei procedures om de kwaliteit van het product te verzekeren. Het hout wordt in het algemeen kunstmatig gedroogd tot een vochtgehalte van circa 12%. Dit voorkomt mogelijke veranderingen in de structuur van het paneel, evenals scheuren in de oppervlaktelagen.
De lijmen voor kruislaaghoutpanelen moeten aan dezelfde eisen voldoen als de lijmen voor gelamineerd hout. Ze bevatten polyurethaan, melamine en fenolen.
Kruislaaghoutpanelen worden verbonden met forse speciaal ontworpen roestvaststalen schroeven, beugels of maatbevestigingen. Het ontwerp ervan is zeer belangrijk, opdat alle krachten goed worden overgedragen naar de fundering.
Door het uiterst exacte prefabricageproces moet een kruislaaghoutpaneel zelden worden gerepareerd. Mocht er toch een fout optreden, dan kan het paneel vanwege de uitstekende bewerkbaarheid van hout zeer gemakkelijk worden gerepareerd of aangepast.
Kruislaaghoutprojecten zijn momenteel qua kosten zo’n 10% duurder dan projecten in beton; de meeste kostenbesparingen worden bereikt door de kortere bouwtijd. Naarmate er meer wordt gebouwd in kruislaaghout – wat ook de verwachting is -, dalen de totale kosten vanzelf verder.